Skip to content

اترا

ما کی هستیم

اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) به منظور تنظیم و انکشاف مخابرات در کشور در سال 2006 میلادی ایجاد گردید. این اداره تلاش دارد تا محیط توانمند را برای سکتور خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در راستای رشد و انکشاف زیربنای خدمات مخابراتی و انترنتی ایجاد نماید. هدف اداره اترا ایجاد و تحقق مارکیت توانمند سکتور خصوصی مخابراتی و خدمات مرتبط آن در کشور از طریق ایجاد و تنفیذ مقررات، تطبیق استندردها، فراهم ‌سازی دسترسی سراسری به خدمات، تنظیم مارکیت، نظارت و تشدید رقابت در مارکیت مخابراتی به شکل شفاف و غیر تبعیضی می ‌باشد. اداره اترا با جوانب ذیدخل، سکتور خصوصی، نهاد های حکومتی و مشترکین خدمات مخابراتی یکجا کار خواهد نمود، تا زمینه رقابت سالم را در مارکیت مخابراتی و انترنتی کشور بهبود بخشد.

سکتور مخابرات از سال 2002 میلادی بدینسو رشد سریع را همراه با توسعه پوشش انترنتی به 34 ولایت و شمار کثیری از ولسوالی‌های کشور داشته است. اگرچه، اداره اترا به منظور رشد و تنظیم بهتر مارکیت مخابراتی کشور خواهان تشدید مشارکت‌ها و همبستگی با دست‌اندرکاران کلیدی جهانی مخابرات جهت شناسایی بهترین روش‌های جهانی به منظور آموزش و یادگیری تجارب جهانی و تطبیق آن در مارکیت روبه انکشاف کشور می‌باشد. ارتقای ظرفیت نقطه قابل توجه دیگر برای صنعت مخابرات می‌باشد. بدین لحاظ، اداره اترا روی ارتقای ظرفیت سکتور مربوطه به شمول شرکت‌های مخابراتی و انترنتی با تخصیص بودجه‌ها و ایجاد اکوسیستم می‎تواند باعث جلب سرمایه گذاری در سکتور مخابرات جهت عرضه خدمات پیشرفته برای مشترکین گردد. همچنان این اداره همراه با جوانب ذیدخل مربوطه به ویژه مراکز تحقیقاتی و آکادمیک کار می‌نماید تا نیروی کاری مخابرات را در کشور رشد داده و زمینه آموزش ( تریننگ) و سایر خدمات و برنامه‌های ارتقای ظرفیت را در مارکیت فراهم سازد.

ماموریت
با رعایت و حرمت از وظایف اساسی و کلیدی مندرج قوانین کشور و بادرنظرداشت نیازمندی اصلاح و انکشاف سکتور مخابرات، ماموریت این اداره مندرج پلان استراتیژیک آن قرار ذیل است: “تسریع و تشدید رشد و انکشاف خدمات مخابراتی برای تمام شهروندان کشور از طریق تطبیق موثر و دقیق پالیسی‌های سکتوری و تهیه چارچوب کاری شفاف و غیر تبعیضی بر اساس دخیل سازی نوآورانه سکتور خصوصی و استفاده از خدمات جامعه معلوماتی از طریق مکانیزم‌های مقرراتی تا حد ممکن به شکل سریع آن و در ضمن فراهم‎سازی زمینه برای رشد و انکشاف خدمات نسل جدید در سراسر کشور.

دیدگاه ما

ایجاد تحقق یک بازار کاملأ رقابتی مخابراتی در سراسر افغانستان که زمینه دسترسی وسیع به خدمات( ICT ) را با قیمت های مناسب تضمین نماید و دسترسی به خدمات و منابع بشری را تسهیل می سازد توسعه آموزشی و اجتماعی را بهبود می بخشد و همه شهروندان افغانستان را پس از دهه ها انزوا با سایر نقاط جهان وصل می سازد.

وظایف کلیدی
وظایف اساسی و کلیدی اداره اترا مندرج قانون تنظیم خدمات مخابراتی کشور بوده که در آن این اداره منحیث عالی ترین نهاد مسئول تنظیم سکتور مخابرات در کشور معرفی گردیده است. از جمله وظایف اساسی و کلیدی این اداره عبارست از: صدور جوازها، نظارت و کنترل فعالیت های دارندگان جواز و عرضه کنندگان خدمات مخابراتی، تنظیم و مدیریت طیف تخصیص داده شده در کشور، حفاظت حقوق مشترکین و وساطت بخاطر حل منازعه میان عرضه کنندگان و مشترکین مختلف مخابراتی و همچنان سایر نهادهای ذیربط.

جوازنامه
تمام نهادهای که خواهان عرضه خدمات مخابراتی در کشور می‌باشند در قدم اول باید جواز را از جانب اداره اترا اخذ نموده و از حدود و شرایط مندرج آن و سایر تدابیر مقرراتی رعایت نمایند. اداره اترا برای آنعده شرکتها جواز صادر می‌نماید که مصروف فعالیت در بخش مخابراتی، تکنالوژی معلوماتی، سیستم الکترونیکی تکنالوژی معلوماتی، رسانه دیجتلی و صنایع خدمات پُستی و تمام خدمات مرتبط به این سکتور باشند. این اداره 8 نوع جواز را که شامل جوازهای آی تی می‌باشد، صادر می‌نماید: جواز فایبر، جواز عرضه کننده خدمات انترنتی، جواز عرضه خدمات راه حل تخنیکی مخابراتی، جواز عرضه خدمات به اساس ارزش اضافی… جهت کسب معلومات بیشتر در رابطه به رژیم جوازدهی:به صفحه جوازدهی مراجعه نمایید.

طیف منجمنت
ریاست منجمنت طیف جهت تنظیم و مدیریت و تخصیص منصفانه طیف ملی در افغانستان یکجا با آپریتران شبکه موبایل، عرضه کنندگان خدمات انترنتی و سایر دارندگان جواز کار می‌نماید. قابل یادآوری است که طیف مانند سایر منابع طبیعی، از جمله منبع طبیعی یک کشور بوده و نیاز است تا به شکل درست و دقیق مدیریت شده و جهت استفاده موثر آن برای خدمات بیسیم تنظیم گردد. تمام وظایف این ریاست در مطابقت با قوانین، اساسنامه‌ها و طرزالعمل‌های بیسیم اجرا می‌گردد. ریاست منجمنت طیف جهت تخصیص طیف برای خدمات مختلف، خدمات زمینی و ستلایت، خدمات باندهای پایین، متوسط و بلند مسؤل می‌باشد.

نظارت و کنترول
یکی از وظایف کلیدی اداره اترا نظارت و کنترول فعالیت‌های دارندگان جواز می‌باشد، تا اینکه اطمینان حاصل گردد که تمام خدمات در مطابقت و رعایت از احکام قانون خدمات مخابراتی و مقرره‌های مربوطه و بادرنظرداشت حدود وشرایط مندرج جواز‌های صادرشده عرضه می‌گردد. اداره اترا فعالیت‌های نظارتی خویش را فعالانه جهت جلوگیری از فعالیت‌های غیر مجاز که توسط هر فرد و نهاد در داخل اجرا می‌گردد، راه اندازی می‌نماید. اداره اترا از طریق وظایف کنترولی و نظارتی خویش خدمات غیر مجاز و نا مناسب را که توسط افراد یا نهادهای دیگر راه‌اندازی می‌گردد، شناسایی می‌نماید. همچنان این پروسه در راستای حل مشکلاتی که دارندگان جواز با آن مواجه اند از قبیل شناسایی و حذف منابع اخلال و اذیت فریکونسی از طریق آپریتران غیرمجاز و نامناسب کمک می‌نماید و در پهلوی آن باعث بهبود و تضمین کیفیت خدمات برای مشترکین می‌گردد. یکی از اهداف دیگر پروسه نظارتی وکنترولی اداره اترا نظارت و حصول اطمینان مبنی بر رعایت استندردهای وضع شده و حدود و شرایط مندرج جوازهای شان می‌ باشد.

دسترسی سراسری
اداره اترا مصمم است تا خدمات مخابراتی و انترنتی را برای تمام شهروندان کشور توسعه بخشد. ما باورمندیم که توسعه دسترسی به خدمات مخابراتی و انترنتی برای همه شهروندان کشور تاثیرات مثبت را در قسمت رشد و انکشاف اقتصادی خواهد داشت و همچنان زمنیه را بسوی دیجیتل‌سازی اقتصاد و خدمات پیشرفته برای شهروندان مساعد خواهد ساخت. بنابرین، وجه و منابع صندوق انکشافی مخابرات (TDF) جهت ایجاد سایت‌های بی تی اس، خدمات فایبر به داخل خانه و به قریه جات و سایر زیربناها و زیر ساخت‌های مربوطه جهت اتصال ساحات دور دست به شبکه ملی مخابراتی استفاده می‌گردد. همچنان اداره اترا همراه با حکومت و سازمان‌های خصوصی، مکاتب و پوهنتون‌ها جهت اتصال از طریق فایبر و باند عریض کار و خدمات حکومت‌داری الکترونیکی را تطبیق و بهبود و بالاخره به سوی دیجیتل‌سازی حرکت می‌نماید.

حقوق مشتریان
ما در مورد مردم و مشترکین خدمات مخابراتی خویش مراقب می‌باشیم زیرا آن‌ها نزد ما عزیز و گرامی اند. حفاظت از حقوق مشترکین از جمله خدمات اساسی ما محسوب می‌گردد. اداره اترا دارندگان جواز را مکلف به پایبندی و رعایت از قوانین، مقررات و طرزالعمل‏‎ها می‌سازد تا اطمینان حاصل گردد، که مشترکین خدمات با کیفیت مخابراتی و انترنتی را به دست آورده و حقوق شان به شمول حقوق اخفا و محرمیت و دسترسی به خدمات با کیفیت حفظ می‌گردد.

حل منازعات
منحیث یک اداره مقرراتی و تنظیماتی، برای این اداره مهم است تا مطمئن گردد که رقابت در مارکیت ایجاد و خدمات و کردار درست و منصفانه توسط طرف‌های مختلف به شمول مشترکین رعایت و اجرا می‌گردد. اداره اترا متعهد است تا منازعات مربوط به مخابرات را به ‌طور منصفانه و غیر تبعیضی به‌ شکل سریع پاسخ داده و حل نماید. حل منازعه عبارت است از میکانیزم‌ها و طرزالعمل‌های که اداره اترا آنرا به منظور حل منازعات میان دست ‌اندرکاران مختلف در مارکیت وضع و تطبیق می‌نماید. همچنان این موضوع یکی از ابزار اداره اترا جهت تنظیم مارکیت و ایجاد رقابت و روش‌های منصفانه و سالم محسوب می ‌گردد.