Skip to content

اترا

بعد از فتح و با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان، وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی و اداره اترا بنا بر درخواست مردم، موضوع تماس های صوتی و قیمت انترنت در افغانستان را در اولویت های خود قرار دادند. و برای نخستین بار قیمت تعرفه تماس ها و خدمات انترنتی شرکت های مخابراتی بر اساس عواید و مصارف دریافتی آن ها مورد تحلیل قرار گرفت ، که بر بنیاد این تحلیل یک سقف معین به ارتباط قیمت خدمات انترنتی وتماس های صوتی عادی تعیین و قیمت حد اکثر بین مشترکین هر شبکه 1.85 افغانی فی دقیقه تعیین گردید که پیش از روی کار آمدن امارت اسلامی، قیمت حد اکثر از 2.5 الی 3.5 افغانی فی دقیقه توسط شرکت های مخابراتی وضع و مطالبه می گردید.
همچنان سقف تعرفه قیمت های عادی تماس از یک شبکه مخابراتی به شبکه مخابراتی دیگر حد اکثر 2.2 تعیین گردید، که قبل از امارت اسلامی حد اکثر ۴ افغانی فی دقیقه توسط شرکت های مخابراتی وضع می گردید.
به همین ترتیب شرکت های مخابراتی موظف شدند تا مصارف تماس های صوتی را بر مبنای ۳۰ ثانیه به عوض 60 ثانیه عیار نمایند.
در بخش قیمت های انترنتی نیز کاهش زیاد به وجود آمده است، در اکثر بسته های انترنتی بین 30 تا 60 درصد کاهش آمده است. در حال حاضر قیمت یک جی بی بسته های ماهانه برای تمام شبکه های مخابراتی حد اکثر 110 افغانی تعیین شده است و برخی از شبکه ها آن را با قیمتی کمتر از این به فروش می رسانند، در حالی که قبل از امارت اسلامی قیمت یک جی بی بسته ماهانه انترنتی از 250 الی به 300 افغانی میرسید.
قبلاُ قیمت استفاده یک ام بی انترنت عادی از (1) افغانی الی ده (10) افغانی وضع و مطالبه می گردید، اما پس از آمدن امارت اسلامی وبعد از تعیین سقف تعرفه، قیمت یک ام بی به ۰.۱۱( ده پول) کاهش یافت.
اداره اترا تلاش می نماید که قیمت انترنت و تماس های صوتی را از این هم کاهش دهد. جداول مقایسوی قیمت خدمات تماس های صوتی و انترنت زمان دولت قبلی و امارت اسلامی افغانستان قرار ذیل است: